Program våren 2022

Vacker var han - utav börd.
Ord, mord och mycket mera.
Sveriges marinchef.

Välkommen till vårens föreläsningar

Efter regeringens beslut om slopade restriktioner för att minska spridningen av coronavirus, återupptar vi nu vår planerade verksamhet för våren.

Därmed inleds vårsäsongen med Kathinka Lindhe. Den 8 mars föreläser hon om Sixten Sparre och Elvira Madigan, en sorgesam historia som slutade med ond bråd död, se nedan.

De inställda föreläsningarna, "Mannen som trodde att han var en bortbyting" med Bengt-Göran Söderlind, näringslivschef i Markaryd, och "Träd. En vandring i den svenska skogen" med historikern Gunnar Wetterberg, återkommer i höst. Wetterberg gästar oss den 20 september och Bengt-Göran Söderlind den 11 oktober.

Vårens fyra föreläsningar avslutas med framträdande av marinchef Ewa Skoog Haslum. Ett engagemang styrelsen är mycket stolt över att kunna erbjuda. 2022 är nämligen året då marinen fyller 500 år.

Varmt välkommen till våra populära föreläsningar.

Kathinka Lindhe

"Vacker var han - utav börd"
Kathinka Lindhe

”Vacker var han” – så beskrevs Sixten Sparre i skillingtrycket från 1899. Men hur kunde han bli en simpel mördare? Kathinka Lindhe, känd radioröst, berättar om de ”sorgliga sakerna” som berört många. Här handlar det om en bortskämd pojke som lärt sig att ta det han vill ha, exempelvis cirkusprinsessan Elvira Madigan. Kathinka pekar även på paralleller till fenomen i vår tid som gör berättelsen om Sparre tidlös.

Björn Hellberg

”Ord, mord och mycket mera”
Björn Hellberg, författare och journalist

Tisdagen den 29 mars klockan 19:00

Med rasslande fingerfärdighet över skrivtangenterna har Björn Hellberg i sex decennier skildrat och publicerat händelser. Inledningsvis lokala i Laholms Tidning senare som tennisexpert i en rad nationella och internationella tidningar och publikationer. Bevakade exempelvis Wimbledon 53 år i följd innan coronapandemin satte stopp för sviten sommaren 2020.

Som författare förknippas han kanske främst med sina 25 Sten Wall-deckare. Nationellt känd för den breda allmänheten blev han genom ”På spåret”. Först som vinnare fyra år i rad och sedan som programmets domare.

Tulda och Wendela

”Musikkväll”
Tulda och Wendela, Unnaryd

Tisdagen den 12 april klockan 19:00 (Kaffeservering)

Landsbyggarna och de goda vännerna Tulda och Wendela har med sina olika och karaktäristiska röster hittat ett vackert samspel i musiken. Med stämsången som huvudingrediens, kryddad med inspiration från naturen, tolkar de gammalt, nytt, eget och lånat - mestadels på svenska. Resultatet blir en finstämd stund ackompanjerad med bland annat gitarr, fiol, mandolin och inte minst en djupt rotad kärlek till musiken.

Eva Skoog Haslum

”Sveriges marinchef”
Ewa Skoog Haslum, marinchef

Tisdagen den 26 april klockan 19:00

Ewa Skoog Haslum är uppvuxen i en åkerifamilj i Torekov, och gjorde sin värnplikt som radiotelegrafist ombord på korvetten Stockholm under sent 1980-tal. Efter officersexamen följde ett antal år i olika befattningar ombord, bland annat som fartygschef på korvetten Sundsvall under internationell insats i Libanon 2007. Mellan åren 2014 och 2016 tjänstgjorde hon som flottiljchef på fjärde sjöstridsflottiljen på Berga. Därefter var hon vicerektor vid Försvarshögskolan. Sedan den 21 januari 2020 är hon marinchef.

Årsmöte 16 mars klockan 19.00 i Knäreds bygdegård.

Plats o tid:

Knäreds Bygdegård kl. 19:00

Entrébiljett:

70 kronor. Barn under 16 år fri entré.

Terminskort:

200 kronor.