website templates

Program våren 2019

Hur mycket påverkar våra gener vårt liv? Astrid - en saga. Kvinnors situation i Indien. Det svenska dasset - inte bara en skitsak. Begagnad musik.

Välkomna till vårens föreläsningar

Torrdass – det var mer än en skitsak när det begav sig. Väggarna pryddes med bilder och artiklar från veckotidningar, ett kungaporträtt i blickfånget och tidningar att bläddra i. Med plats för två eller fler spreds hemligheter och dryftades förtroligheter.

Som nummer fyra i vårens föreläsningsserie gästar historikern Kalle Bäck oss och ger sin folkloristiska skildring av dassets betydelse.

Säsongen inleds den 22 januari med ett mycket känt tv-ansikte, Jessica Abbot lektor i evolutionär genetik och medverkande i Fråga Lund. Hon ger oss en bild av hur gener påverkar våra liv.

Knappast någon barngeneration har hoppat över Astrid Lindgrens böcker. Var fann författaren inspiration till sina många alster? Det ger Ingegerd Sahlström sin tolkning av.

Samtidigt som Indiens roll i världsekonomin växer, blir situationen allt värre för landets fattigaste kvinnor. Indienfödda Nicola D´lima Johansson beskriver deras verklighet.

Sist i programserien bjuds på ”Begagnad musik”. En lite kryptisk titel som musikerna lättar på förlåten till vid sitt scenframträdande den 9 april.

Välkomna!

Jessica Abbott

"Hur mycket påverkar våra gener vårt liv?"
Jessica Abbott (lektor i evolutionär genetik, Lunds universitet, medverkar i Fråga Lund)

Tisdag 22 januari klockan 19:00

Att våra gener i viss mån styr våra liv tror nog de flesta av oss på, men hur mycket och på vilka sätt? Är vi förprogrammerade att få vissa sjukdomar eller att åldras på ett särskilt vis? Och hur är det egentligen med könsskillnader – är det främst kultur eller gener?

Jessica Abbotts forskning handlar om utvecklingen av könsskillnader och könskromosomer.

Ingegerd Sahlström

”Astrid - en saga”
Ingegerd Sahlström (Halmstad)

Tisdag 12 februari klockan 19:00

Astrid Lindgren är en av vårt lands stora författare. Få författare har som hon beskrivit barndomens upplevelser och äventyr. Med Astrid Lindgren fick litteraturen för barn ett nytt och annorlunda innehåll. Var hittade hon inspiration? Vem är förebilder för hennes figurer? Skriver hon om sig själv - eller...

Nicola D'lima Johansson

”Kvinnors situation i Indien”
Nicola D´lima Johansson (ekonom och musiker, Halmstad)

Tisdag 5 mars klockan 19:00

Kvinnans ställning i Indien blir allt sämre. Övergrepp och våldtäkter hör till vardagen, men det är ingen som pratar om det. Värst utsatta är fattiga kvinnor vars situation blivit än värre i takt med allt större ekonomiska klyftor.

Indienfödda Nicola D´lima Johansson berättar om kvinnornas utsatta ställning i sitt forna hemland, som hon lämnade i slutet av 1990-talet.

Kalle Bäck

”Det svenska dasset - inte bara en skitsak.”
Kalle Bäck (professor i historia vid Linköpings universitet)

Tisdag 26 mars klockan 19:00

Det gamla dassets betydelse var långt mer än bara en skitsak. Här spreds hemligheter, dryftades förtroligheter samtidigt som det tjänade som en slags medborgarfostran.

Om denna ofta kyliga och dragiga plats, som regel prydd med kungaporträtt och tidningsklipp från veckotidningar, berättar på ett underhållande sätt Kalle Bäck. Han har också skrivit böcker om bland annat bönder, torpare, svärmödrar och Sverigebilden.

Kenth Hansson, Björn Ferdinandsson, Kajsa Ferdinandsson

"Begagnad musik" (Kaffeservering)
Musikerna: Kenth Hansson, Björn Ferdinandsson, Kajsa Ferdinandsson

Tisdag 9 april klockan 19:00

Trion är ofta anlitad för fester i södra Halland men framträder också i många andra sammanhang med sin musik. Björns far och mor, Göte och Britta båda med rötter från Knäred, var förr ofta anlitade musiker i våra nejder. Sonen har gått i deras fotspår och har i sin tur överfört musicerandet till dottern Kajsa. Tillsammans med Kent Hansson bildar de nu en trio med ”begagnad musik” på repertoaren.

Årsmöte 12 mars kl 19.00 på Hotell Freden i Knäred.

Knäreds föreläsningsförening utsedd till "Årets kulturpristagare 2018" i Laholms kommun.

Läs artikel på Laholms kommuns hemsida - klicka här!

Plats o tid:

Knäreds Bygdegård kl. 19:00