create a web page

Program våren 2020

Skratt - Inget man skojar bort! 50 år med fiskgjusar. Venedig - kanaler, karnevaler och biennaler. Den besvärliga svärmodern – myt, nidbild eller verklighet? Svunnen musik.

Välkommen till vårens föreläsningar

Ett gott skratt förlänger livet, sägs det. Stämmer det? Ja, svarar läkaren och deltagaren i tv-programmet Fråga Lund, Henrik Widegren. Han är först ut i vårens programserie, och den tredje personen i panelen i det populär tv-programmet som gästar oss.

Naturfotografen Göran Johansson har länge följt fiskgjusens häckningsplatser i länet, med Knäredstrakten som en av observationsplatserna. Han visar en film och berättar om fågeln, dess utbredning och ringmärkning av ungfåglar.

Karnevalen i Venedig är en av världens mest kända och uppskattade karnevaler. Så har den också anor från 1 000-talet. Åtskilliga gånger har Lena och Hans-Lave Angviken besökt karnevalen och staden. Dess skiftande historia och dagens Venedig skildrar de i bild och berättelse.

Våren 2019 gästade historikern Kalle Bäck oss med en föreläsning om utedass. Nu är han tillbaka och pratar om svärmödrar. Ett problem eller bara en historiskt närd nidbild? Kalle Bäck har borrat djupare i ämnet. Med humor, värme och bred kunskap ger han sin bild av företeelsen.

För 45 år sedan bildades musikgruppen ”Goda Grannar” med Knäred som första spelplats. Då som nu bjuder de på musik från svunnen tid, arrangerad av spelglada ”Grannar” med hattbyte som sitt signum.

Välkommen!

Årsmöte

Årsmöte med föreläsningsföreningen hålls onsdagen den 11 mars klockan 19.00 på Hotell Freden.

Henrik Widegren

"Skratt – Inget man skojar bort!"
Henrik Widegren (läkare vid Skånes universitetssjukhus, medverkande i Fråga Lund)

Tisdagen den 21 januari klockan 19:00

Ta humor på högsta allvar. Kliniska studier visar nämligen att skratt ökar förbränningen i kroppen, minskar risken för högt blodtryck och hjärtsjukdom, förbättrar immunförsvaret och kan förebygga utbrändhet. Och dessutom är det ju roligt att skratta!

Göran Johansson

”50 år med fiskgjusar”
Göran Johansson (naturfotograf)

Tisdagen den 11 februari klockan 19:00

I 50 år har häckningsplatser för fiskgjusar följts i mellersta Halland, och i Knäred. Ungproduktionen har dokumenterats och över 1 400 ungar har ringmärkts. Detta skildras i en ny film som producerats av Göran Johansson och visas denna kväll. Vi får se hur ringmärkningen går till samtidigt som han beskriver fiskgjusarnas levnadsmiljö och framtidsutsikter.

Hans-Lave och Lena Angviken

”Venedig - kanaler, karnevaler och biennaler”
Lena och Hans-Lave Angviken (Laholm)

Tisdagen den 3 mars klockan 19:00

Lena och Hans-Lave Angviken visar delar av sitt fotoprojekt från Venedig. De berättar om stadens skiftande historia och hur den avspeglas i dagens Venedig.

Kalle Bäck

”Den besvärliga svärmodern – myt, nidbild eller verklighet?”
Kalle Bäck (professor i historia vid Linköpings universitet)

Tisdagen den 24 mars klockan 19:00
Föreläsningen den 24 mars ställs i rådande läge in med risk för spridning av coronavirus.

Kalle Bäck behandlar svärmorsproblemen med humor, värme och stort kunnande. Han går igenom olika konfliktanledningar såsom barnuppfostran, hushållets skötsel, mannen och arbetet. Han betraktar myten och nidbilden ur både ett historiskt och ett nutida perspektiv.

Goda Grannar

"Svunnen musik"
Goda Grannar (musiker med rötter i gränsbygden Halland och Småland)

Tisdagen den 7 april klockan 19:00
Föreläsningen den 7 april ställs i rådande läge in med risk för spridning av coronavirus.

Musik från svunna tider förknippades knappast med 1970-talets unga generation. Men undantag fanns – Goda Grannar. Ungdomar från Knäred och Markaryd som med humor och spelglädje gav gamla slagdängor nytt liv. Premiärspelningen 1975 på Knäreds fritidsgård följdes av åtskilliga framträdanden hemmavid och ibland långt därifrån. Med 45 år på nacken kommer gruppen till Knäred med sin svunna musik och med många av ursprungsmedlemmarna på scenen. Hatten av för ”Grannarna”, med hattbyten som sitt varumärke.

Plats o tid:

Knäreds Bygdegård kl. 19:00