amp templates

Program hösten 2019

En rymdforskares vardag. Historier från riskgränsen. Island - is, eld, lupiner och fåglar. Vi älskar Hasse å Tage. En beJulad föreställning.

Välkomna till höstens föreläsningar

Vårens program inleddes med Jessica Abott, lektor i evolutionär genetik och medverkande i Fråga Lund. Stolta känner vi oss också när vi lyckats engagera ytterligare en forskare från tv-programmet, rymdforskaren Gabriella Stenberg Wieser. Hon inleder höstens programserie den 24 september, berättar om sin fascination för yrket och senaste nytt om planeterna i vårt solsystem.

Knäreds historiska anor är många, en gång Nordens diplomatort. Men folket i gränstrakterna mellan Sverige och Danmark solade sig näppeligen i diplomatisk glans. Snarare tvärtom. De bodde vid en riskgräns med allehanda umbäranden. Om det berättar Bengt-Göran Söderlind.

Trots många tv-program om länder i när och fjärran, är reseskildringar ett starkt önskemål bland våra besökare. Därför har vi engagerat fotografen Thomas Andersson, som tar oss med på en 350 mil lång resa runt Island.

Humor sätter krydda på tillvaron. Hasse&Tage hade förmågan att blanda högt och lågt, allvar och humor med en smula galenskap. I programmet ”Vi älskar Hasse å Tage”, ger oss underhållarna Pelle Jageby & Lasse Sörbom många härliga skratt.

”En beJulad föreställning” ger Henrik och Alexandra Murdock i början av december. Här blandas härlig julstämning med humor och glädje.

Välkomna!

Gabriella Stenberg

"En rymdforskares vardag"
Gabriella Stenberg Wieser (rymdforskare, medverkande i Fråga Lund)

Tisdag 24 september klockan 19:00

Hur blir man rymdforskare och varför detta yrkesval? Vad arbetar man med i vardagen och vad är nyttan med forskningen? Det beskriver Gabriella Stenberg Wieser i sin föreläsning samtidigt som hon redogör för senaste nytt om planeterna i solsystemet, vad svenska forskare är världsledande på och hur det är att jobba i stora, internationella projekt.

Bengt-Göran Söderlind

”Historier från riskgränsen”
Bengt-Göran Söderlind (näringslivschef i Markaryds kommun)

Tisdag 8 oktober klockan 19:00

Du läser rätt, det ska vara riskgränsen och inte riksgränsen. För det var verkligen en risk att leva i gränstrakterna mellan Sverige och Danmark. Återkommande gränskrig plågade befolkningen; svenska härar krävde förplägnad liksom de danska. Vad återstod då för det egna livets nödtorft? Och vem kunde man lita på?

Denna tid skildrar Bengt-Göran Söderlind på ett livfullt och medryckande sätt.

Thomas Andersson

”Island - is, eld, lupiner och fåglar”
Thomas Andersson (fotograf och reseskildrare, Falkenberg)

Tisdag 29 oktober klockan 19:00

På ett fängslande sätt och med fantastiska bilder berättar Thomas Andersson om Islands storslagna och dramatiska natur, geologi och historia. Och han har gått grundligt tillväga för att fånga hela ön och dess karaktär. Resan runt ön blev 350 mil lång.

Pelle Jageby & Lasse Sörbom

”Vi älskar Hasse å Tage”
Pelle Jageby & Lasse Sörbom (underhållare bosatta i Marks kommun)

Tisdag 19 november klockan 19:00

Ett program som tillägnas Hasse å Tage, det de ville berätta och deras sätt att agera. Berättelser blandas med sånger och texter från filmer och revyer. I Hasse å Tages anda blandas högt och lågt, allvar och humor med en smula galenskap. Hasse å Tages människokärlek behövs i dag, i en alltmer polariserad värld.

Henrik & Alexandra Murdock

"En beJulad föreställning" (Kaffeservering)
Henrik & Alexandra Murdock (Falkenberg)

Tisdag 3 december klockan 19:00

Henrik och Alexandra Murdock bjuder på humor, glädje och härlig julstämning. Under flera års tid har de under december turnerat flitigt med en mycket uppskattad julföreställning, som nu berikats med teaterinslag, en och annan skojfrisk visa samt ännu mer julstämning.

Kanhända finns det en alldeles nyskriven julsång som är redo att ta världen med storm?

Knäreds föreläsningsförening utsedd till "Årets kulturpristagare 2018" i Laholms kommun.

Läs artikel på Laholms kommuns hemsida - klicka här!

Plats o tid:

Knäreds Bygdegård kl. 19:00