Föreläsningsföreningens 110-årsjubileum, den 5 december 2023, blev en härlig och minnesrik kväll. 130 förhandsbokade åhörare kom till vackert dukade bord, dekorerade i julens färger som knöt an till salens utsmyckning. Till jubileet hade föreningen bjudit in företrädare för länsstyrelsen, Laholms kommun, Hallands bildningsförbund och föreläsningsföreningar i Halland. Här gjorde länets nye landshövding Anders Thornberg sitt första officiella framträdande, och höll ett inspirerande tal om vikten av ett rikt föreningsliv och dess betydelse för samhället.

Kvällens huvudnummer signerades författar- och journalistparet Roland Andréasson och Kathinka Lindhe, som tillsammans med musikern Christer Hjalmarsson bjöd publiken på en tidsresa under 110 år. Små och stora händelser blandades friskt, här och var med Roland Andréassons berättelser på Knäredsmål. Något han för övrigt ansåg borde bli upptaget som ytterligare ett minoritetsspråk i Sverige. Entusiasmen för detta var något blandad…

Lättsam och härlig stämning präglade kvällen där det efter föreläsningen bjöds på läckra landgångar, förfärdigade i grannbyn Hishult. Ett utmärkt kvitto på grannsamverkan.